Εισαγωγή στις αρχές της Επιστήμης της Μουσικής

Κωδικός μαθήματος
34ΕΧ632
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε ή Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Στόχοι: Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της μουσικής, με κριτήριο τις νεότερες επιστημονικές εξελίξεις. Παρουσιάζονται οι μέθοδοι και τεχνικές που αξιοποιούν διαφορετικά
επιστημονικά πεδία για να ερμηνευτεί το μουσικό φαινόμενο. Για την κατανόηση του μουσικού φαινομένου παρουσιάζονται και αναλύονται κατάλληλα ακουστικά παραδείγματα.

Μαθησιακά Αποτελέσματα: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτήτριες και οι φοιτητές αναμένεται:
●    Να κατανοούν τις μουσικές παραμέτρους ( τονικό ύψος, ρυθμός, ηχόχρωμα).
●    Να εμβαθύνουν στις θεωρητικές γνώσεις προσέγγισης του μουσικού φαινομένου στη σημερινή εποχή.
●    Να διακρίνουν τις τεχνικές προσέγγισης του μουσικού φαινομένου, της μουσικής αντίληψης και της μουσικής σημασίας.
●    Να αποκτήσουν τα κριτήρια που θα τους καταστήσουν ικανούς να αντιλαμβάνονται πιο σύνθετες έννοιες της Επιστήμης της Μουσικής όπως τεχνικές σύνθεσης, πρακτικές ερμηνείας, αναγνώριση μουσικού
ύφους.
 

ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

●    Λήψη αποφάσεων.
●    Αυτόνομη εργασία.
●    Ομαδική εργασία.
●    Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
●    Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
●    Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
●    Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
●    Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
●    Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
_Σύντομη περιγραφή βασικών στοιχείων της δυτικής μουσικής όπως μουσική σημειογραφία, κλειδιά, μουσικοί φθόγγοι.
_ Εξήγηση των θεμελιωδών εννοιών της μουσικής όπως τονικό ύψος, χρονική διάρκεια, ηχόχρωμα.
_ Μέθοδοι προσέγγισης της μουσικής ακρόασης και της μουσικής σημασίας.
_ Μέθοδοι προσέγγισης της ιστορίας της μουσικής Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα.
1. Εισαγωγή
2. Ο μουσικός ήχος
3. Η Μελωδία και οι θεωρίες της, ο
ρυθμός στη δυτικοευρωπαϊκή μουσική.
4.Πολυφωνία, αρμονία, τονικότητα
5.Οι φυσικές παράμετροι του ηχοχρώματος (Ι)
6.Ο μουσικός ρόλος του ηχοχρώματος (ΙΙ)
7.Η έννοια της μουσικής φόρμας
8. Ο μουσικός χρόνος
9.Μουσική, κείμενο και ποίηση
10. Η μουσική σημασία.
11. Η μουσική αντίληψη
12. Αντιλήψεις της Ιστορίας της μουσικής
13. Σύνοψη, συμπεράσματα
 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Θεωρητική διδασκαλία

20

Διαδραστική διδασκαλία

20

Μουσική ακρόαση

25

Ανάλυση
βιβλιογραφίας/εργασία/εξέταση
 

60

Σύνολο Μαθήματος 

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

•    Διαμορφωτική αξιολόγηση (30 %) που περιλαμβάνει: Ι Ατομική ανταπόκριση σε ακουστικά παραδείγματα.
ΙΙ. Γραπτή εργασία
•    Γραπτή τελική εξέταση (70%) Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•    Barry, B. R. (1990). Musical Time. The Sense of Order. Stuyvesant: Pendragon Press.
•    Benade, A. H. (1976). Fundamentals of Musical Acoustics. NewYork: Oxford University Press.
•    Bregman, A. (1990). Auditory Scene Analysis. The Perceptual Organisation of Sound, Cambridge: MIT Press.
•    Collective (2004). Musique Une encyclopédie pour le XXIe siècle - T. 2, J. J. Nattiez (ed). Torino : Actes Sud.
•    Imberty M. (1979, 1981). Entendre la musique. Sémantique psychologique de la musique (2 vol). Paris : Dunod.
•    Karolyi, O. (1983). ΕισαγωγήστηΜουσική. (μτφ. T. Καλοκύρη). Αθήνα: Νεφέλη.
•    Kerman. J. And Kerman, V. (1980). Listen. New York: Worth (3 ed.)
•    Machlis, J., Forney, K. (1996). ΗαπόλαυσητηςΜουσικής. (μτφ. Δ. Πυργιώτης) Αθήνα: Fagotto.
•    Meyer, L. B. (1973). Explaining Music. Berkeley-Los Angeles: University of California Press.
•    Μπουλέζ,Π. (2010). Ας σκεφτούμε τη μουσική σήμερα. Αθήνα: Πατάκης
•    Michels, U. (2005). Άτλας της Μουσικής. (μτφ. Π. Αδάμ) Αθήνα: ΦίλιπποςΝάκας.
•    Nattiez, J.-J. (1975). Fondements d’une sémiologie de la musique. Paris : Union général d’éditions.
•    Ruwet, N. (1975). Musique, langage, poésie : Paris: Le Seuil.
•    Schoenberg, A. (1950). Style and Idea. Berkeley, Los Angeles: University of California Press.
•    Schenker, H. (1906, 1980). Harmony. Translated by O. Jonas. Chicago: University of Chicago Press
 

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

https://eclass.uop.gr/courses/TS366/

Μαθήματα Εξαμήνου